PHOTOTOURS.CZ

VÝRAZNÉ POPŘEDÍ JE SNADNÝ TRIK,

JAK MŮŽETE VYLEPŠIT SVÉ
KRAJINÁŘSKÉ SNÍMKY

Daniel Řeřicha (02.09.2019)

Toskánská krajina-pohled na typické cypřiše s vlčími máky v popředí
Foto © Daniel Řeřicha

Fotografujete rádi krajinu a toužíte po atraktivnějších snímcích, které dokážou
zaujmout hned na první pohled? To je jednoduché, stačí najít
pro svou fotku nějaké zajímavé dominantní popředí.

Při dnešní každodenní záplavě fotografií, které se na nás ze všech stran hrnou, je čím dál složitější pořídit snímek, který se alespoň trochu odlišuje od těch všech ostatních.

Už dávno nestačí fotku doplnit ohromujícím textem, ve kterém autor popíše jak složitě vznikala, co všechno k její pořízení potřeboval a jak strastiplná a nebezpečná cesta k ní vedla. Žijeme v době, ve které se čte čím dál méně a někdy nám už nezbývá moc času ani na prohlížení obrázků (nebo se tak alespoň někteří z nás tváří a postupně tomu začínají i věřit…). Fotky v rychlosti a jen tak po očku „projíždíme“ a spokojíme se většinou jen s malými náhledy.

Zejména pak pohledy na horské scenérie vypadají v náhledu všechny stejně. Popředí bývá ve tvaru různě protáhlého oblouku z kamení, sněhu či trávy a v pozadí nějaké ty kopečky s kouskem oblohy. Na první pohled je pak jeden snímek jako druhý, protože chybí zajímavé dominantní popředí.

Poprvé jsem si to pořádně uvědomil v Toskánsku na jaře 2011, při ranním focení Belvederu, nejfotografovanějšího toskánského domu u městečka S. Quirico ď Orcia. Podmínky mi tehdy přály, v údolí se povalovala ranní mlha, na obloze byla zajímavá oblačnost a do krajiny svítilo příjemné ranní světlo. Udělal jsem několik „klasických záběrů“ teleobjektivem (stejně jako ostatní fotografové, kteří tam to ráno fotili), ale mé nadšení rychle opadlo. Uvědomil jsem si totiž, že jsem právě udělal jen další snímky, které jsem už viděl od mnoha jiných autorů a to mě nebaví...

Proto jsem místo dlouhého skla nasadil můj širokáč (tehdy to byl ještě Tamron 17-35mm f/2.8-4 Di AF SP) a začal přemýšlet jak využít perspektivu širokého ohniska na daném místě. V tom jsem si pod cestou, na které jsem společně s ostatními stál, všiml krásně rozkvetlých vlčích máků. Neváhal jsem ani vteřinu a vkročil na  okraj rozkvetlé louky. Podíval jsem se do hledáčku a hned mi bylo jasné, že to je přesně ono. Něco trochu jiného. Něco, co jsem z tohoto místa do té doby ještě neviděl...

Toskánská krajina-pohled na známý Belveder s vlčími máky v popředí
Foto © Daniel Řeřicha

Canon EOS 5D Mark II; Tamron 17-35mm f/2.8-4 Di AF SP; ohnisko 21 mm (rok 2011)

Snímek mi tehdy udělal radost už ve foťáku. Rozkvetlé máky mezi ostatními fotkami z toho rána na displeji doslova zářily a to jsem ještě netušil, že mě čeká i příjemný bonus (jedná se o jednu z mých nejprodávanějších fotografií).

Výrazné popředí prostě funguje!
Dokáže zaujmout už v malém náhledu nebo i při rychlém prohlížení obrázků.

Mám takové kompozice moc rád a od roku 2015 často doslova lezu s foťákem po zemi abych do popředí snímku dostal něco výrazného (rozkvetlé kytky, zajímavý kámen, strukturu sněhu,...).

Není to nic složitého. Není potřeba ani žádná speciální výbava! Vystačíte si s běžnou výbavou pro krajinářskou fotografii. Tedy s širokoúhlým objektivem (ten dnes vlastní každý, kdo to s focením krajiny myslí vážně) a kvalitním stativem (se kterým se dá fotit od země - např. Leofoto).

Rozhodně však nestačí jen dojít na místo s úžasným výhledem a nacvakat několik snímků na bracketing s myšlenkou, že to pak doma spojím a kompozici doladím ořezem podle toho, co mi složenina dovolí. Musíte o obsahu budoucí fotografie více přemýšlet už přímo v terénu, při jejím vzniku.   

Při hledání kompozice se většinou k hlavnímu prvku popředí (např. květům) snažím dostat co nejblíže, aby vypadaly ještě dominantnější než ve skutečnosti jsou. V tom mi velice pomáhá i změna perspektivy, která je charakteristická pro široká až extrémně široká ohniska. Díky tomu pak mohou vzniknout pohledy, které bývají většině lidem skryté.

Stačí jen malinko cviku! Jak na workshopech říkám, chce to trochu „potrénovat oči“, aby jste si na místech, odkud chcete fotit, uměli všímat drobností, které jste dříve přehlíželi jako malé a pro budoucí snímek nepodstatné.

Jsem moc rád, že se snímky s dominantním popředím objevují čím dál častěji i u českých fotografů, u kterých donedávna vítězily sice technicky kvalitní, ale obsahově
nudné snímky. Snad se blýská na lepší časy a i čeští krajináři začínají
o své fotografii, tedy o jejím obsahu více přemýšlet...

Nyní bych mohl začít složitě popisovat, jaké dominantní popředí je to pravé, jak jej do snímku zakomponovat, jaké ohnisko je nejvhodnější, apod. Myslím si, že mnohem názornější bude několik příkladů ze kterých můžete vycházet při hledání Vašich kompozic s výrazným popředím a pak několik tipů v závěru tohoto článku.

Dolomity-pohled na průsmyk Passo Giau s rozkvetlými azalkami v popředí
Foto © Daniel Řeřicha

Canon EOS 5DS R; Canon 16-35/4L IS USM; ohnisko 16 mm (rok 2018)

Krušné hory-letní bukový les krátce po dešti
Foto © Daniel Řeřicha

Canon EOS 5DS R; Canon 16-35/4L IS USM; ohnisko 22 mm (rok 2018)

České středohoří-jarní podvečer na Číčově s rozkvetlou mateřídouškou
Foto © Daniel Řeřicha

Canon EOS 5DS R; Canon 16-35/4L IS USM; ohnisko 23 mm (rok 2019)

Lužické hory-mlhavá zimní krajina s omrzlými čedičovými kameny v pořpedí
Foto © Daniel Řeřicha

Canon EOS 5D Mark II; Canon 16-35/4L IS USM; ohnisko 16 mm (rok 2015)

Dolomity-Monte Paterno po západu slunce s rozkvetlými skalničkami v popředí
Foto © Daniel Řeřicha

Canon EOS 5D Mark II; Canon 16-35/4L IS USM; ohnisko 16 mm (rok 2017)

Dolomity-Tre Cime di Lavaredo s horskou bystřinou v popředí
Foto © Daniel Řeřicha

Canon EOS 5D Mark II; Laowa 12mm f/2.8 Zero-D; ohnisko 12 mm (rok 2017)

České středohoří-pohled na večerní Panskou skálu s květy v popředí
Foto © Daniel Řeřicha

Canon EOS 5D Mark II; Canon 16-35/4L IS USM; ohnisko 16 mm (rok 2016)

České Švýcarsko-podzimní řeka s pískovcovou průrvou
Foto © Daniel Řeřicha

Canon EOS 5D Mark II; Canon 16-35/4L IS USM; ohnisko 16 mm (rok 2016)

České středohoří-letní pohled na Mileškovku s bílými květy v popředí
Foto © Daniel Řeřicha

Canon EOS 5D Mark II; Laowa 12mm f/2.8 Zero-D; ohnisko 12 mm (rok 2017)

Krušné hory-zasněžená krajina v modré hodince s typickými modro fialovými tóny
Foto © Daniel Řeřicha

Canon EOS 5D Mark II; Canon 16-35/4L IS USM; ohnisko 16 mm (rok 2017)

Krušné hory - mlhavý bukový les s prvním sněhovým popraškem a namrzlou trávou v popředí
Foto © Daniel Řeřicha

Canon EOS 5D Mark II; Canon 16-35/4L IS USM; ohnisko 18 mm (rok 2017)

Dolomity-pohled sklaní masiv krátce po bouřce s rozkvetlými azalkami v popředí
Foto © Daniel Řeřicha

Canon EOS 5DS R; Laowa 12mm f/2.8 Zero-D; ohnisko 12 mm (rok 2018)

České středohoří-jarní pohled na vulkanické vrcholy při západu slunce
Foto © Daniel Řeřicha

Canon EOS 5DS R; Canon 16-35/4L IS USM; ohnisko 19 mm (rok 2018)

Dolomity-pohled na vrchol Tofana di Rozes při východu slunce se sněhem v popředí
Foto © Daniel Řeřicha

Canon EOS 5D Mark II; Canon 16-35/4L IS USM; ohnisko 16 mm (rok 2016)

Island-pohled na Islandský kostelík s fialovými květy v popředí
Foto © Daniel Řeřicha

Canon EOS 5DS R; Canon 16-35/4L IS USM; ohnisko 16 mm (rok 2019)

Několik tipů na závěr:

  • koukejte se pod nohy a všímejte si drobností, které jste dříve přehlíželi jako malé a pro budoucí snímek nepodstatné.
  • jděte s foťákem více k zemi i za cenu mokrých či špinavých kalhot.
  • nebojte se s objektivem Vašeho fotoaparátu k vyhlédnutému popředí přiblížit.
  • využijte perspektivy Vašeho širokoúhlého objektivu a nabídněte pohledy, které bývají většině lidem skryté.
  • neváhejte měnit úhly pohledu, neboť každý centimetr dokáže s budoucím snímkem hotové zázraky.
  • přemýšlejte více o obsahu budoucí fotografie už přímo v terénu.
  • nespoléhejte na to, že stačí nacvakat "data, data, data,..." a kompozici pak doladit ořezem během editace, jak tomu často bývá u obsahově nudných snímků bez zajímavého a výrazného popředí.
Daniel Řeřicha
Daniel Řeřicha  (fotograf a lektor workshopů/fotokurzů)
Pocházím z podhůří Krušných hor a aktivně fotografuji od roku 2004. Díky nedalekému Českému středohoří, Krušným horám a Česko-saskému Švýcarsku, mám velice blízko k přírodě a cestování.
Pracuji s digitální zrcadlovkou CANON a preferuji široká ohniska, která mi dávají možnost pracovat s popředím fotografie přesně podle mých představ. Považuji se za krajináře a donedávna byly mou hlavní doménou barevné fotografie. V poslední době však čím dál raději fotím černobílé minimalistické snímky krajiny či architektury, které mne oslovují stále více.
Na mé fotografie můžete narazit na výstavách, v knihách, kalendářích a časopisech (vydávaných v různých koutech světa), nebo také na mých přednáškách.
V posledních letech jsem získal několik ocenění ve fotografických soutěžích (např. Neutral Density Photography Awards; SIENA International Photo Awards; 35Awards; Fine Art Photography Awards;…).