PHOTOTOURS.CZ
JAK SPRÁVNĚ FOTIT DLOUHÉ ČASY
ANEB OSVĚDČENÝ POSTUP FOCENÍ A ZPRACOVÁNÍ ČERNOBÍLÝCH FOTEK
Daniel Řeřicha (01.03.2019)
V souvislosti s černobílými minimalistickými snímky se mě fotografové často ptají,
jak správně fotit dlouhé expozice, jaký editor používám pro zpracování
černobílých snímků a nebo jak dlouhé expozičními časy preferuji.
Jak správně fotit dlouhé expozice a co je důležité?
Pro dobrou fotografii jsou nejdůležitější vhodné podmínky a stejně tak tomu je i u černobílých minimalistických fotografií s dlouhými časy. Nejčastěji vyhledávám nevlídné, mlhavé a deštivé počasí. Takové podmínky dokážou fotografovanou scénu výrazně zjednodušit (minimalizovat). Mlha dokáže např. zakrýt protilehlý břeh jezera, vzdálenější stavby či jiné objekty, které by za normálního počasí byly čitelné a ve snímku by „rušily“. Nejraději mám, když se skrze nízkou oblačnost nebo hustou mlhu snaží prokousat slunce! Celá scéna se pak krásně projasní měkkým světlem a fotografie dostane ještě tajemnější vzhled. Důležité je, aby slunce nebylo příliš intenzivní. Není dobré, když se už začnou tvořit ostré stíny. To pak není úplně ono!
Canon EOS 5D Mark II; Tamron 28-75/2,8; čas 150 sec
Canon EOS 5D Mark II; Canon 16-35/4L IS USM; čas 300 sec
Dalším důležitým krokem je volba vhodné scény a kompozice. Zvláště výběr optimální scény může být z počátku určitou komplikací. Na rozdíl od klasické krajinářské fotografie je nutné si všímat zcela banálních, obyčejných, někdy až rušivých nebo dokonce nevzhledných prvků (např. betonová konstrukce, staré molo, dřevěné kůly, vlnolamy, struktury v písku či sněhu,…). Právě tyto „nevzhledné a banálně obyčejné“ prvky, ve spojení s dlouhým expozičním časem a vhodnými podmínkami, tvoří ideální dominanty minimalistických černobílých fotografií.
Jestliže panují dobré podmínky a našli jsme si vhodný dominantní prvek pro budoucí fotografii, tak je ještě potřeba zvolit správnou kompozici. U černobílých snímků mi nejvíce sedí čtvercový formát, se kterým počítám už při hledání kompozice. Proti všem pravidlům klasické kompozice (která platí u obdélníkových formátů), se většinou nebojím dominantní objekt umístit do vertikální středové osy. Naopak, u černobílých čtvercových fotek mám takové kompozice nejraději.
Canon EOS 5D Mark II; Canon 16-35/4L IS USM; čas 120 sec
Canon EOS 5D Mark II; Canon 16-35/4L IS USM; čas 210 sec
Pokud máme připravenou kompozici, foťák dobře upevněn ke stativu (nezapomeňte na opravdu pevné dotažení upínací destičky), stativ dobře postaven (pozor na někdy měkký podklad stativu a nebo jeho nestabilní /šikmou/ pozici), tak už nám zbývá jen několik kroků k pořízení samotné fotografie, které si nyní společně projdeme:
- Vypnout stabilizaci obrazu (pokud je touto funkcí fotoaparát či objektiv vybaven).
- Připevnit kabelovou spoušť.
- Přichystat si krytku hledáčku (bývá součástí každé zrcadlovky, často je připevněna na samotném popruhu; některé fotoaparáty mají tuto krytku přímo zabudovanou u hledáčku).
- Bez nasazeného ND filtru zaostřit na požadované místo (pokud ostříte pomocí automatického ostření „AF“, tak je nutné po zaostření autofokus vypnout).
- Nastavit nejnižší standardní citlivost fotoaparátu (u většiny fotoaparátů to bývá ISO 100 nebo ISO 200).
- Vyvážení bílé přepnout na automatiku (ta si dokáže nejlépe poradit s případným barevným posunem ND filtru).
Zvolit dle vybrané kompozice potřebnou clonu (nejčastěji to bývá clona f8 nebo f11).
OD TOHOTO OKAMŽIKU JE NUTNÉ SI DÁT POZOR, ABY SE S FOTOAPARÁTEM UŽ NEHÝBALO, NEMĚNILO SE OHNISKO A NEOTÁČELO SE ZAOSTŘOVACÍM KROUŽKEM !!!
- V režimu priorita clony (označován jako „A“ nebo „Av“) nebo plném manuálu (označován jako „M“) změřit bez nasazeného ND filtru expoziční hodnotu (expoziční čas) snímané scény. Pro lepší názornost uvedu příklad: při nastavené citlivosti ISO 100 a cloně f8 byl bez nasazeného ND filtru změřen expoziční čas 1/30 – tuto hodnotu je potřeba si zapamatovat pro provedení následného přepočtu.
- Přepnout fotoaparát do režimu BULB (označován jako „B“). V tomto režimu nastavit clonu dle našeho příkladu, tedy f8 (je to clona, která byla použita pro změření expozičního času).
- Zakrýt krytkou hledáček, čímž se zabrání průniku světla na čip fotoaparátu přes hledáček.
- Opatrně nasadit ND filtr.
- Pomocí aplikace v mobilním telefonu (nebo dříve připravené tabulky přepočtu expozičních hodnot) zjistit podle zvoleného ND filtru expoziční čas (např. naměřený expoziční čas bez nasazeného ND filtru byl 1/30, přičemž po nasazení filtru ND 2000x VFFOTO GS, který prodlouží expozici o 11 EV, dojde k prodloužení původního expozičního času z 1/30 na 68 sec).
- Pomocí dálkové spouště začít exponovat snímek (v našem případě zmíněných 68 sec). Pokud pro exponování není použita funkce BULB TIMER, tak je nutné, po celou dobu expozice držet tlačítko dálkové spouště (ideální je využít na dálkové spoušti funkci aretace, která ušetří omačkaný palec…). Délku expozice je potřeba kontrolovat na počítadlu fotoaparátu (pokud s ním disponuje) a nebo např. pomocí stopek.
Canon EOS 5D Mark II; Canon 16-35/4L IS USM; čas 250 sec
Canon EOS 5D Mark II; Canon 16-35/4L IS USM; čas 140 sec
Jaký grafický editor používám pro zpracování černobílých snímků?
Vyzkoušel jsem v minulosti mnoho různých grafických programů a určitě je možné výbornou černobílou fotografii zpracovat ve většině editorů, ale já používám zásuvný modul „Silver Efex Pro“. Jedná se o plugin, který je součástí balíčku zásuvných modulů Nik Collection, který pracuje ve většině programů na úpravu fotografií (Photoshop, Lightroom, Photoshop Element, Zoner Photo Studio). Google tento balíček nabízel do roku 2017 zdarma (pak jej koupila od Google společnost DxO, která pracuje na dalším vylepšování tohoto softwaru a aktuálně jej nabízí za cca 69,-Euro).
Canon EOS 5D Mark II; Canon 16-35/4L IS USM; čas 65 sec
Canon EOS 5D Mark II; Canon 16-35/4L IS USM; čas 80 sec
Výhodou modulu „Silver Efex Pro“ je snadná, rychlá a přitom precizní práce. Při úpravě snímků vycházím vždy ze základního (neutrálního) převodu barevného snímku na černobílý. Pro doladění základního neutrálního převodu pak používám jen tři posuvníky (jas, kontrast, zřetelnost) a to v kombinaci s tzv. kontrolními body (Control Points), které umožňují zajímavé a rychlé lokální úpravy.
Na závěr provedených úprav většinou přidávám do hotové (upravené) fotografie ještě efekt vinětace, díky které dojde ke ztmavení rohů, které podpoří důraz na hlavní (dominantní) prvek fotky.
Tím možnosti tohoto zajímavého programu samozřejmě zdaleka nekončí a záleží na každém uživateli, jaké další funkce pro zpracování svých fotografií ještě využije (např. přednastavené presety, barevné tónování,…).
Všechny mnou prezentované černobílé fotografie byly zpracování v programu „Silver Efex Pro“.
Jak dlouhé expozičními časy preferuji?
Jednoznačně mám raději delší expozice. Preferuji, když je vodní hladina jezera, řeky či moře opravdu hodně rozmazaná. Netvrdím, že je to tak správné nebo že občas nepoužiji i kratší expoziční čas, který např. ve vodě zachová strukturu, ale častěji pracuji spíše s těmi delšími časy (30 sec a více). Nejvíce mých snímků je foceno s časy od 30 do 240 sec, ale občas sáhnu i po delší expozici.
Canon EOS 5D Mark II; Canon 16-35/4L IS USM; čas 90 sec
Canon EOS 5D Mark II; Canon 16-35/4L IS USM; čas 260 sec
Pokud se chcete o tomto druhu fotografie dozvědět více a chcete si je vyzkoušet přímo se mnou, tak můžete využít některý fotokurz nebo fotoworkshop zaměřený přímo tomuto fotografickému žánru.
Pracuji s digitální zrcadlovkou CANON a preferuji široká ohniska, která mi dávají možnost pracovat s popředím fotografie přesně podle mých představ. Považuji se za krajináře a donedávna byly mou hlavní doménou barevné fotografie. V poslední době však čím dál raději fotím černobílé minimalistické snímky krajiny či architektury, které mne oslovují stále více.
Na mé fotografie můžete narazit na výstavách, v knihách, kalendářích a časopisech (vydávaných v různých koutech světa), nebo také na mých přednáškách.
V posledních letech jsem získal několik ocenění ve fotografických soutěžích (např. Neutral Density Photography Awards; SIENA International Photo Awards; 35Awards; Fine Art Photography Awards;…).