PHOTOTOURS.CZ
DIGITÁLNÍ ZRCADLOVKA NIKON D5600,
FOTOVÝBAVA PRO KVALITNÍ KRAJINÁŘSKOU FOTOGRAFII ZA PÁR KORUN
Tomáš Morkes (19.10.2018)
Jak obstál Nikon D5600 s objektivem Nikon 10-20mm f/4,5-5,6 G AF-P VR DX
v porovnání s fullframovou zrcadlovkou Nikon D610 a objektivem
Nikon 16-35mm f/4,0 AF-S G ED VR ?
Nedávno jsem dostal příležitost od firmy Nikon otestovat amatérskou digitální zrcadlovku Nikon D5600 s objektivem Nikon 10-20mm f/4,5-5,6 G AF-P VR DX v rámci jejich připravovaného reklamního videa.
Zpočátku jsem váhal, zda vůbec přistoupit na srovnání amatérské zrcadlovky s APS-C čipem a poloprofesionální fullframové zrcadlovky. Nakonec zvítězila má zvědavost, jak to celé dopadne a s testováním jsem tedy souhlasil.
Pro testování a reklamní spot jsem vybral sopečnou krajinu Českého středohoří.
Je to oblast, kterou znám velice dobře. Často zde fotografuji a zároveň se jedná o jednu z lokalit, kde spolupořádám víkendové fotoworkshopy a krajinářské fotokurzy.
Nečekejte laboratorní testy. Nenajdete zde ani žádné grafy či podrobné specifikace. Jedná se pouze o mou praktickou zkušenost s testovanou fototechnikou, která vychází z mé více jak 35-leté fotografické praxe.
Ještě před samotným natáčením reklamy jsem se rozhodl zapůjčenou zrcadlovku s širokoúhlým objektivem pořádně vyzkoušet. Byl jsem přesvědčen, že rozdíl obrazové kvality bude na první pohled viditelný ve prospěch mého fullframu Nikon D610 s objektivem Nikon 16-35mm f/4,0 AF-S G ED VR. Po prvních snímcích jsem se však nestačil divit. Vždyť má poloprofesionální fullframová zrcadlovka je na tom co se týče obrazové kvality podobně jako amatérský set za méně jak poloviční pořizovací cenu. To přeci není možné, řekl jsem si v duchu. Po dalším pečlivém prohlížení pořízených snímků jsem zjistil, že objektiv Nikon 10-20mm f/4,5-5,6 G AF-P má jen viditelnější chromatickou aberaci než můj Nikon 16-35mm f/4,0 AF-S G ED VR. Vzhledem k tomu, že tuto obrazovou vadu je možné bez problémů odstranit při editaci RAW souboru v grafickém editoru, tak to zase taková „prohra amatérského objektivu“ není.
No ale už konec řečí. Jdeme se raději podívat na samotné snímky pořízené na mém oblíbeném místě v Českém středohoří...
Nikon D610, objektiv Nikon 16-35mm f/4,0 AF-S G ED VR
Nikon D5600, objektiv Nikon 10-20mm f/4,5-5,6 G AF-P VR DX
Obě fotografie byly pořízeny ze stejného místa, v krátkém časovém odstupu a dá se tedy říci za totožných světelných podmínek. Pro zpracování obou snímků jsem použil naprosto stejný postup editace.
Jak můžete sami vidět, mimo mírně odlišné kompozice, která byla způsobena o 1mm širším ohniskem u Nikonu D5600 s objektivem Nikon 10-20mm f/4,5-5,6 G AF-P VR DX, vypadají obě fotky téměř totožně, což potvrzují i následující výřezy z obou snímků...
Nikon D610, objektiv Nikon 16-35mm f/4,0 AF-S G ED VR
(výřez ze 100% velikosti)
Nikon D5600, objektiv Nikon 10-20mm f/4,5-5,6 G AF-P VR DX
(výřez ze 100% velikosti)
Vše co jsem napsal platí samozřejmě v případě krajinářských snímků nebo např. rodinné fotografie. U ostatních žánrů, např. focení zvířat, sportu apod. jsou požadavky na fototechniku zcela odlišné a Nikon D5600 s objektivem Nikon 10-20mm f/4,5-5,6 G AF-P VR DX by již pravděpodobně už tak dobře neobstál.
Pokud bych měl shrnout mé zkušenosti se zrcadlovkou Nikon D5600 a objektivem Nikon 10-20mm f/4,5-5,6 G AF-P VR DX, tak mohu s klidem říci, že kdo si tento set pořídí pro focení krajiny, nebude rozhodně litovat. Získá tím „za málo peněz hodně muziky“. Jedná se o ideální kombinaci pro začínající, ale i pokročilé krajináře.
Narodil jsem se v Praze a žiji v Teplicích. Fotografuji více než 35 let. Navštěvoval jsem řadu let teplický fotoklub BONEX, kde jsem získával zkušenosti. Zúčastnil jsem se mnoha výstav a soutěží po celé republice.
Začínal jsem v éře, kdy se ještě fotografovalo na diapozitivní i černobílé filmy. Černobílé filmy jsem si sám vyvolával a fotografie zvětšoval pod zvětšovákem. V současnosti pracuji s digitální zrcadlovkou NIKON, která mi maximálně vyhovuje včetně objektivů.
Zastávám názor, že základem kvalitní fotografie je především dobré světlo a kompozice. Pokud fotografie postrádá tyto dvě nejdůležitější vlastnosti, tak se to v počítači už dodatečně v žádném programu nedožene, jak si myslí řada začínajících fotografů. Světlu a kompozici přikládám 80% a zpracování v počítači tak 20%.
Mým nejoblíbenějším tématem je černobílá minimalistická fotografie, kde se klade důraz na jednoduchost, kompozici a linie.