PHOTOTOURS.CZ

ZKUŠENOSTI S POLARIZAČNÍM FILTREM
VFFOTO PS US
V MLHAVÉM LESE KRUŠNÝCH HOR

Daniel Řeřicha (04.02.2019)

Fotografie mlhavého bukové lesa v Krušných horách s použitým polarizačním filtrem
Foto © Daniel Řeřicha

Canon EOS5D Mark II; Canon 16-35/4L IS USM, filtr CPL VFFOTO PS US
Snímek po editaci Lightroom + Nik Collection/VIVEZA/

Polarizační filtr používám od samého začátku mého fotografování.
Patří do základní výbavy každého fotografa, který to s focením krajiny myslí vážně.
Potlačuje odražené polarizované světlo a tak dokáže odstranit odlesky na listech, nasytit barvy, ztmavit oblohu nebo třeba zvýraznit mraky.
Je to nenahraditelný pomocník i v dnešní době, kdy existují aplikace a programy snad už úplně na všechno.

Již více jak jeden rok používám polarizační filtr VFFOTO PS US (ultra slim). Nejdříve jsem tento filtr dostal od firmy VFFOTO na vyzkoušení. Jeho vlastnosti mě však nadchly natolik, že jsem tímto filtrem okamžitě nahradil můj původní polarizační filtr Hoya.

CIRKULÁRNÍ POLARIZAČNÍ FILTR DOKÁŽE VÝRAZNĚ VYLEPŠIT
SNÍMKY KRAJINY, LESA, VODY A NEBO TŘEBA OBLOHY.

Výrobce u tohoto filtru deklaruje špičkové utěsnění polarizační fólie proti vlhkosti (nepříznivým vlivům) a jelikož rád fotím i v nepříznivých podmínkách (za silné mlhy nebo i deště), tak jsem si už před prvním použitím řekl, že by to mohl být polarizační filtr přesně pro mně.

Hned první focení s polarizačním filtrem VFFOTO PS US proběhlo v extrémních podmínkách u vodopádu Gollinger Wasserfall  v rakouských Alpách, při hledání lokalit pro připravovaný fotografický workshop. Mlha, déšť a k tomu všudypřítomná vodní tříšť z mohutného vodopádu! Podmínky těžké, ale pro focení vodopádů ideální…

Vodopád Gollinger Wasserfall - fotografický workshop Jezera a vodopády Rakouska
Foto © Daniel Řeřicha

Canon EOS5D Mark II; Laowa 12 mm f/2,8 Zero-D
CPL filtr VFFOTO PS US

Nebudu zde popisovat a zmiňovat jednotlivé technické parametry cirkulárního polarizačního filtru VFFOTO PS US (ty si může každý přečíst na stránkách výrobce). Raději popíšu mé dosavadní zkušenosti s tímto vynikajícím filtrem:

  • Filtr vykazuje lehký posun k teplým tónům (orientačně o cca 250-300 K /výrobce uvádí cca 300 K/). Tento posun mi nadmíru vyhovuje a proto mi hned první snímky vodopádu Gollinger Wasserfall přišli pocitově příjemnější, než stejný snímek se starým filtrem Hoya (samozřejmě myšleno při totožném nastavení vyvážení bílé). Podobně se mi jeví i fotografie bukového lesa v Krušných horách, kde s tímto filtrem fotím nejčastěji.
  • Moderní nano vrstvy fungují excelentně a stejně dobře jako na ND filtrech VFFOTO. Pokud vodních kapek či vlhkosti na filtr dopadá už opravdu hodně, tak se otírání filtru člověk nevyhne, ale povrch filtru se čistí (otírá) velice dobře, rychle a bez čmouh.

Canon EOS5D Mark II; Canon 16-35/4L IS USM
Původní snímky bez úprav, jen převedené z formátu RAW do formátu JPEG v Adobe Lightroom

  • Obroučka filtru je opravdu hodně tenká (klobouk dolu za tuto výšku, tomu už opravdu říkám "slim varianta"). Díky velice nízké výšce obroučky filtru (jen 3,6 mm) je vinětace i na širokoúhlých objektivech definitivní minulostí a to má filtr přitom i přední závit (např. na držák přechodových filtrů).
  • Otáčení filtru je tužší než u mého původního polarizačního filtru Hoya, ale i tak se s filtrem otáčí dobře a plynule. Tuhost otáčení se používáním filtru zatím nezměnila a tak jedinou nevýhodou je, že nejsem schopen s filtrem otáčet při nasazené sluneční cloně, což se mi u předchozího CPL filtru dařilo - tedy, pokud jsem neměl zmrzlé prsty.
  • Krytka objektivu na CPL filtru VFFOTO PS US drží parádně, snad dokonce lépe jak na samotném objektivu.

Díky lehkému posunu k teplejším tónům, vynikajícím nano vrstvám, opravdové \"slim variantě\", 14-ti antireflexním vrstvám a 10-ti leté záruce, našel tento polarizační filtr právem místo v mém fotobatohu a mohu jej s čistým svědomím doporučit každému krajináři.

Daniel Řeřicha
Daniel Řeřicha  (fotograf a lektor workshopů/fotokurzů)
Pocházím z podhůří Krušných hor a aktivně fotografuji od roku 2004. Díky nedalekému Českému středohoří, Krušným horám a Česko-saskému Švýcarsku, mám velice blízko k přírodě a cestování.
Pracuji s digitální zrcadlovkou CANON a preferuji široká ohniska, která mi dávají možnost pracovat s popředím fotografie přesně podle mých představ. Považuji se za krajináře a donedávna byly mou hlavní doménou barevné fotografie. V poslední době však čím dál raději fotím černobílé minimalistické snímky krajiny či architektury, které mne oslovují stále více.
Na mé fotografie můžete narazit na výstavách, v knihách, kalendářích a časopisech (vydávaných v různých koutech světa), nebo také na mých přednáškách.
V posledních letech jsem získal několik ocenění ve fotografických soutěžích (např. Neutral Density Photography Awards; SIENA International Photo Awards; 35Awards; Fine Art Photography Awards;…).