PHOTOTOURS.CZ
JAK FOTIT DLOUHÉ EXPOZICE
ANEB SILNÉ ND FILTRY A POTŘEBNÁ FOTOGRAFICKÁ VÝBAVA
Daniel Řeřicha (22.01.2019)
V souvislosti s černobílými snímky se mě fotografové často ptají,
jaká foto výbava je potřeba na focení dlouhých časů, jaké ND filtry používám,
co mě přivedlo k černobílé minimalistické fotografii a nebo proč je tento fotografický žánr v poslední době čím dál oblíbenější.
Co mě přivedlo k černobílé fotografii?
K černobílé minimalistické fotografii mě přivedl kamarád a kolega Tomáš Morkes, se kterým pořádám již od roku 2010 různě zaměřené jednodenní fotokurzy a také vícedenní domácí i zahraniční fotoworkshopy.
Ze začátku jsem si Tomášovi černobílé fotografie čtvercového formátu (které on fotil již dávno přede mnou) často dobíral a jednoznačně jsem preferoval klasickou barevnou krajinářskou fotografii. Tento můj postoj se začal pomalu měnit focením na Rujáně v listopadu 2011. Po následné návštěvě italských Benátek a Livorna jsem se na Balt v březnu 2014 vrátil. Cílem byl tentokrát ostrov Usedom. V té době jsem už na tom byl s pohledem na černobílou minimalistickou fotografii jinak. Už jsem si všímal toho, co jsem na Rujáně tehdy ještě „neviděl“. Důležité pro mě bylo, že jsem si už dokázal představit, jak bude např. struktura písku, staré městské molo, opuštěná strážní bouda a nebo jen obyčejné dřevěné kůly vypadat v budoucí fotografii ve spojení s dlouhým expozičním časem. Také jsem začal při hledání motivů více pracovat se zjednodušením focené scény a to jak pomocí ND filtrů a prodloužením expozice, tak i se snahou do snímku zahrnout co možná nejméně objektů.
Klasickou barevnou krajinářskou fotografii mám stále rád, ale nejvíce si v posledních letech dokážu užít právě focení černobílých minimalistických snímků. Je to asi proto, že najít a ztvárnit zajímavý minimalistický motiv na relativně běžném a často fotograficky nezajímavém místě je těžší, než pořídit snímek na atraktivním a samo o sobě fotogenickém místě (např. na vyhlídce v Česko-saském Švýcarsku, na vrcholu v Dolomitech či třeba u krásného jezera v Bavorsku,…).
Canon EOS 5D Mark II; Laowa 12 mm f/2,8; čas 290 sec
Canon EOS 5D Mark II; Canon 16-35/4L IS USM; čas 100 sec
Proč je černobílá minimalistická fotografie v poslední době opět čím dál oblíbenější?
Podle mého to je tím, že lidé jsou pomalu „přesyceni“ barevnou fotografií, většinou stále se opakujících motivů, které se pořád dokola jen přefocují. Chtějí prostě zkusit něco trochu jiného, něco méně okoukaného.
Černobílé snímky nutí fotografa mnohem více o budoucí fotografii přemýšlet a v kombinaci se silnými ND filtry a dlouhými expozicemi se vzhled výsledné fotografie dá výrazně autorem ovlivnit.
Z osobní zkušenosti vím, že zpracování černobílé fotografie v grafickém editoru je výrazně jednodušší a rychlejší než té barevné. Na své si tak přijdou hlavně ti, kteří raději fotí než vysedávají u počítače při složitých a často zdlouhavých úpravách.
Bonusem pak může být i fakt, že černobílé minimalistické fotografie se nedají tak snadno „kopírovat“, protože nevznikají na žádných TOP lokalitách, ale spíše v hlavě každého fotografa.
Canon EOS 5D Mark II; Canon 16-35/4L IS USM; čas 110 sec
Canon EOS 5D Mark II; Canon 16-35/4L IS USM; čas 270 sec
Jaké fotografické vybavení pro focení dlouhých expozičních časů používám?
Fotím s full framovou digitální zrcadlovkou Canon EOS 5DsR (dříve to byl Canon EOS 5D Mark II). To však není až tak podstatné. Je úplně jedno zda se jedná o zrcadlovku či v poslední době čím dál více oblíbené bezzrcadlovky. Není potřeba vlastnit žádnou profesionální výbavu. Důležité je, aby fotoaparát disponoval funkcí BULB (je to běžná funkce zrcadlovek i bezzrcadlovek a naleznete jí pod symbolem „B“), neboť standartní expoziční režimy (např. priorita clony, priorita času,….) neumožňují nastavit delší expoziční čas než 30 sec.
Pokud neexponuju z režimu „živý náhled“, tak využívám funkci předsklopení zrcátka, ale pokud toto Váš fotoaparát neumí tak nezoufejte, moje první snímky s dlouhými časy vznikaly i bez této vymoženosti.
Co se týče objektivů, tak nejčastěji při focení dlouhých expozic využívám široká ohniska, které mi nabízí objektiv Canon 16-35/4L IS USM nebo v poslední době i Laowa 12 mm f/2.8 Zero-D. Delší ohniska přicházejí ke slovu opravdu vyjímečně. Majitelům fotoaparátů s APS-C snímačem bych doporučoval objektiv s rozsahem cca 10-20 mm. Nebál bych se říci, že čím širší ohnisko, tím lepší. Důležité však je, aby bylo možné na objektiv nasadit či našroubovat ND filtr!
Pro prodloužení expozičního času je nutný silný šedý ND filtr (čím jasnější počasí panuje, tím je pro zachování délky expozice potřeba silnější ND filtr). Při zamračeném počasí fotím nejčastěji během dne s filtrem ND 1000x VFFOTO GS a ND 2000x VFFOTO GS.
Většinu snímků mám historicky pořízených s filtrem ND 1000x, ale od té doby, co jsem si koupil ND 2000x, tak častěji používám tento o jedno clonové číslo silnější filtr. Přijde mi o chlup univerzálnější a to zejména při podmínkách, kdy se skrze mraky začíná klubat měkké světlo a já chci zachovat expoziční čas delší jak 30 sec.
Na začátku a na konci dne, kdy je světla výrazně méně používám ND filtr 64x VFFOTO GS (s prodloužením expozice o 6 EV).
Pokud je naopak světla hodně (polojasné až skoro jasné počasí), tak přichází ke slovu ND filtr 32000x VFFOTO GS (s prodloužením expozice o 15 EV).
Canon EOS 5D Mark II; Canon 70-200/4L; čas 90 sec
Canon EOS 5D Mark II; Canon 70-200/4L; čas 130 sec
Vzhledem k tomu, že většina expozičních časů bývá delších jak 30 sec, tak si už nevystačím se samospouští a přichází ke slovu dálková spoušť. Ta mi umožní exponovat déle jak 30 sec, aniž bych se musel při spuštění nebo ukončení expozice dotýkat fotoaparátu. Při správném použití takové spouště lze dokonale zabránit i nejjemnějšímu roztřesení fotoaparátu a tím předejít pohybové neostrosti výsledného snímku.
Výběr kabelových či bezdrátových dálkových spouští je široký a lze vybírat od těch nejobyčejnějších až po ty programovatelné s podsvíceným displejem a různými důmyslnými funkcemi. Já však už řadu let, ke vší spokojenosti, používám snad tu úplně nejobyčejnější a nejlacinější kabelovou spoušť PIXEL s aretací, kterou lze koupit (nepotřebuje žádné baterky a já mám tak o starost méně).
Některé současné fotoaparáty (včetně toho mého) nabízejí funkci BULB TIMER, díky které lze přímo ve fotoaparátu nastavit libovolně dlouhý expoziční čas a tak ani pro expozici delší jak 30 sec není dálková spoušť nutná. Když jsem si Canon EOS 5DsR pořizoval, tak jsem se na „bulb timer“ moc těšil. Už jsem se viděl, jaká to bude paráda. Neuvědomil jsem si však, že na rozdíl od dálkové spouště, nejsem schopen v režimu „bulb timer“ během exponování změnit původně plánovanou délku expozice (např. zkrátit či prodloužit délku expozice z důvodu náhlé změny světelných podmínek v průběhu expozice). Proto nakonec a zároveň nejčastěji používám mou letitou kabelovou spoušť.
Pokud Váš fotoaparát nebo dálková spoušť nenabízí zobrazování či odpočítávání času probíhající expozice, tak nezapomeňte na nějaké stopky (např. telefon, hodinky,…).
Aplikaci nebo tabulku pro přepočet a zvolení správné expozice po nasazení ND filtru. Dobře se mi osvědčila mobilní aplikaci „ND FILTER TIMER“ nebo „EXPOSURE CALCULATOR“ (pro Android). Aplikací pro přepočet expozičního času je mnoho a záleží na každém, kterou si nakonec zvolí.
Další možností je si připravit jednoduchou tabulku, kde je bez zdlouhavého počítání možné hned zjistit ten správný expoziční čas pro konkrétní sílu ND filtru.
Zajímavým doplňkem může být jakákoliv foto-pláštěnka nebo podobná nepromokavá ochrana fotoaparátu (např. B.I.G. pláštěnku pro DSLR \"Roll up\").
Já si však nejčastěji při focení v dešti nakonec vystačím s obyčejnou igelitovou taškou, do které udělám v jednom rohu otvor pro objektiv a následně tašku navléknu přes celý fotoaparát. Aby taška ve větru neodlétla nebo z foťáku nesklouzla, tak okraj igelitu u udělaného otvoru skřípnu do bajonetu sluneční clony. Je to sice jen taková jednorázová improvizace, ale posloužit dokáže perfektně (tímto děkuji Jirkovi Kejdanovi, který mě na tuto vychytávku před lety přivedl).
Nejdůležitějšího pomocníka jsem si nechal na závěr a je to stabilní stativ. Mně se osvědčil karbonový stativ Manfrotto řady 055, ale špatně neuděláte ani se značkou Gitzo, Giottos, Velbon, Rollei, apod..
Nejdůlěžitější je stabilita a tuhost celého stativu! Bez stabilního a pevného stativu to prostě s dlouhými expozicemi nejde.
Bohužel tato důležitá fotografická pomůcka je často velice podceňována. Mám zkušenost, že k výběru fotoaparátu každý většinou přistupuje poctivě (procházením všech dostupných recenzí a testů). To samé se bohužel nedá říci o stativu, zde se často na rozdíl od fototechniky velice „šetří“ a přitom by to mělo být spíše naopak!
Canon EOS 5D Mark II; Canon 16-35/4L IS USM; čas 2,5 sec
Canon EOS 5D Mark II; Canon 16-35/4L IS USM; čas 120 sec
Jaké ND filtry používám a proč?
První mé černobílé fotky s dlouhými časy vznikaly s filtrem B+W ND 110-1000x (s prodloužením expozice o 10 EV) a pak také se slabším filtrem B+W ND 64x (s prodloužením expozice o 6 EV).
Filtr B+W ND 110-1000x bohužel vykazoval silný barevný posun do teplých (až cihlově červených) tónů. V případě černobílých snímků mi to nevadilo, ale pro barevné fotografie s ním počítat nešlo. Slabší ND filtr B+W ND 64x byl pak už barevně v pořádku.
Možná se ptáte, proč jsem si nevybral jinou značku, kde takový barevný posun není. Na to je jednoduchá odpověď. V roce 2010, když jsem s dlouhými časy začínal, nebylo moc výrobců, co by takto silné ND filtry nabízelo. Běžně dostupnou alternativou pro filtr B+W ND 110-1000x byl stejně silný filtr LEE Filters Big Stopper, ale ten měl zase silný barevný posun do studených (až azurově modrých) tónů.
V posledních letech je situace výrazně lepší a je opravdu z čeho vybírat (filtry Haida, NiSi, VFFOTO, Ray Masters, HOYA,…).
Canon EOS 5D Mark II; Canon 16-35/4L IS USM; čas 40 sec
Canon EOS 5D Mark II; Canon 16-35/4L IS USM; čas 75 sec
Já jsem si nakonec mezi všemi těmi možnostmi vybral filtry VFFOTO. Filtry této značky mě přesvědčily zejména minimálním barevným posunem, nejnovější technologií nanovrstev, kvalitou zpracování, tenkými obroučkami a vysoce účinnými antireflexními vrstvami. Za zmínku stojí také široký výběr filtrů od nejslabšího ND 8x po nejsilnější ND 100000x , který prodlužuje expoziční čas o úctyhodných 16,5 EV. S filtry VFFOTO fotím s maximální spokojeností již více jak 3 roky a velice mě potěšilo, když jsem se před necelými 2 roky stal ambasadorem této české značky.
Fotografům, kteří s focením dlouhých časů chtějí teprve začít doporučuji jako výborný základ kombinaci dvou filtrů a to ND 64x VFFOTO GS a ND 2000x VFFOTO GS. Tyto dva filtry dokážou pokrýt většinu světelných podmínek, při kterých se nejčastěji fotí dlouhé expozice.
Pokud se chcete o tomto druhu fotografie dozvědět více a chcete si je vyzkoušet přímo se mnou, tak můžete využít některý fotokurz nebo fotoworkshop zaměřený přímo tomuto fotografickému žánru.
Pracuji s digitální zrcadlovkou CANON a preferuji široká ohniska, která mi dávají možnost pracovat s popředím fotografie přesně podle mých představ. Považuji se za krajináře a donedávna byly mou hlavní doménou barevné fotografie. V poslední době však čím dál raději fotím černobílé minimalistické snímky krajiny či architektury, které mne oslovují stále více.
Na mé fotografie můžete narazit na výstavách, v knihách, kalendářích a časopisech (vydávaných v různých koutech světa), nebo také na mých přednáškách.
V posledních letech jsem získal několik ocenění ve fotografických soutěžích (např. Neutral Density Photography Awards; SIENA International Photo Awards; 35Awards; Fine Art Photography Awards;…).